zaterdag 16 november 2013

Tros van het m.s. EDISONGRACHT breekt tijdens afmeren (Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Samenvatting:

Tijdens een afmeermanoeuvre van het ms. Edisongracht aan een boeienspan (twee boeien) in de
haven van Soyo te Angola op 1 april 2010 omstreeks 09.00 uur (LT), is een tros losgeschoten en
vervolgens gebroken. Hierdoor raakte één bemanningslid dodelijk aan zijn hoofd gewond en liep
één bemanningslid een gebroken been en een hoofdwond op. Het was de derde keer in een maand,
dat deze bemanning met het schip op de boeien in de haven zou afmeren. De bezetting op het
voorschip en de te volgen procedure waren niet anders dan de voorgaande twee keren op 2 en 15
maart 2010. Door de verlate aankomst van de loods, werd de afmeermanoeuvre 2,5 uur later dan
gepland ingezet. Het gevolg was dat de manoeuvre uitgevoerd werd op vrijwel het hoogtepunt van
de getijdenstroom: het moment dat de stroming vrijwel het sterkst is. Op dat moment was tevens
sprake van springtij. De stromingssnelheid bij aankomst bij de boeien werd door de kapitein
geschat op 2- 4 knopen.

Ter plaatse waren in het Pululu aanloopkanaal van Kwanda Base, dat deel uitmaakt van de haven
van Soyo, twee speciaal voor het afleveren van de lading geplaatste afmeerboeien aanwezig,
waartussen de schepen van de rederij konden afmeren. De afstand tussen de boeien was ongeveer
350 meter. De bemanning achtte het vlak voor de afmeermanoeuvre wenselijk om, mede gezien
de afstand tot de boeien, de lengte van de vaste trossen en de stroming, de vaste trossen op de
trommel van de lieren op het voorschip te verlengen.

Nadat de bemanning twee trossen vanaf het voorschip aan de boei hadden bevestigd, kwamen de
beide trossen niet direct op gelijke spanning. De trossen waren namelijk niet gelijktijdig, maar kort
na elkaar aan de boei bevestigd. Tijdens deze operatie werd het schip al door de sterke dwarsstroming
weggezet. Het lukte daardoor niet de trossen tijdig op gelijke spanning te krijgen,
waardoor alle krachten door de stuurboordtros, die het eerst was uitgezet, werden gedragen.

Tijdens het oplopen van de spanning op de stuurboordtros, bevond een aantal bemanningsleden
zich in het gebied tussen de lieren en de uitgegeven trossen en daardoor bij breuk in de
gevarenzones van deze trossen.

Nog voordat de maximale belasting op de stuurboordtros bereikt werd, schoot de tros van de
verticale trosgeleider af en sloeg met grote snelheid tegen een spindel van de ankerkettingstopper
aan dek kapot. Door de wegschietende trosdelen zijn twee bemanningsleden gewond geraakt,
waarvan één matroos dodelijk.

Nadat de stuurboordtros gebroken was, brak de bakboordtros na circa vijf minuten als gevolg van
overbelasting. Het voordek was ondertussen door de bemanningsleden verlaten, waardoor deze

trouwbreuk geen verdere slachtoffers heeft veroorzaakt.

Het volledige onderzoek kunt u vinden via de volgende link:
http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/956/tros-breekt-tijdens-afmeren-soyo-angola-1-april-2010

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen