zaterdag 16 november 2013

Stranding van de AZTEC MAIDEN (ILT/Scheepvaart)

Samenvatting:

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verricht ongevalsonderzoek in de
zeevaart. Op 20 januari 2012 strandde de Filippijnse bulkcarrier op de kust bij Wijk
aan Zee. Nadat het schip een tijd vastlag en een bezienswaardigheid was voor dagjesmensen,
kon het schip losgetrokken worden en terugkeren naar de haven.
De Inspectie verrichtte onderzoek aan boord naar de toedracht en informeert hierover
middels dit onderzoeksrapport.

Het schip kwam in de problemen toen het buiten de pieren van IJmuiden voer. Het
schip was in ballast, zonder lading, en raakte oncontroleerbaar door de heersende
wind, golven en deining. Het bleek dat er van de totale ballastcapaciteit maar zo’n
30 procent was ingenomen. Dit was zo weinig, dat de schroef niet geheel onder
water kwam.

Het schip slingerde tot wel 60 graden en de schroef kwam met regelmaat uit het
water. Door die benarde omstandigheden viel de hoofdmotor verschillende keren uit
en het lukte, ondanks verschillende pogingen, niet om te ankeren. Langzaam verdaagde
het schip verder naar ondiep water tot de stranding onvermijdelijk werd. Er
was geen noemenswaardige schade aan het schip. Milieu schade bleef uit.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

• Het schip strandde doordat het schip niet meer controleerbaar was en
richting de kust verdaagde door stroom, wind en golven.

• Het schip was niet meer controleerbaar doordat, onder de heersende
weersomstandigheden, het schip veel te licht was en de schroef daardoor
gedeeltelijk boven water stak.

• Dat het schip met te weinig ballast vertrok naar zee is een foute inschatting
geweest in de voorbereiding van de zeereis, die getuigt van slecht
zeemanschap.

Het volledige onderzoek kunt u vinden via de volgende link:
http://www.ilent.nl/Images/Rapport%20Stranding%20Aztec%20Maiden_tcm334-328140.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen