zaterdag 16 november 2013

Het vollopen van de DC MERWESTONE (ILT/Scheepvaart)

Samenvatting:

De Inspectie Verkeer en Waterstaat doet onderzoek naar incidenten in de zeevaart
met als doel incidenten te voorkomen. Dit onderzoek is naar aanleiding van het
Nederlandse vrachtschip “DC Merwestone” waarvan verschillende ruimtes waaronder
de machinekamer vervuld raakten na vertrek uit Klaipeda. Voor het onderzoek heeft
de Inspectie het schip meermalen bezocht om technisch onderzoek te doen en
bemanningsleden, reder en het klassenbureau gesproken.

Op 28 januari 2010 vertrok het Nederlandse schip “DC Merwestone” uit Klaipeda
(Litouwen) naar Bilbao (Spanje) met een lading oud ijzer. Midden op zee ging ’s
avonds een bilgealarm af en zag men water naar binnen stromen in de
machinekamer. Alles werd in het werk gesteld om de machinekamer te lenzen maar
het leegpompen lukte niet. De machinekamer liep helemaal vol en een aantal
aangrenzende ruimtes gedeeltelijk. De bemanning overnachtte die nacht op de brug
bij de warmte van een barbecue.

Uit het onderzoek bleek dat het water naar binnen was gestroomd in het voorschip
bij een gescheurde pomp een losse filterdeksel en een open zee-zuig afsluiter. Door
niet afgesloten ruimtes en een ontluchting van de tunnel die uitkwam in de
machinekamer liep ook het achterschip vol.

De lensinrichting bleek een aantal cruciale tekortkomingen te vertonen waardoor het
niet mogelijk was het schip te lenzen. Op de koop toe werd in de zelf gecreëerde
nood-aanzuig van de ballastpomp een ronddrijvende mop en dweil aangezogen
waardoor ook die niet meer werkte.

Belangrijke leringen zijn onder andere om watersystemen af te tappen bij
vorstcondities en om het bilgesysteem in optimale conditie te houden. Maar ook dat
de inspecties door Port State Control en Inspectie, en de surveys van het
klassenbureau de tekortkomingen niet hebben kunnen voorkomen.

Een belangrijke aanbeveling aan de scheepsbeheerder is om te waarborgen dat
lensinrichtingen en componenten daarvan periodiek worden getest en geïnspecteerd
aan boord, inclusief de registratie daarvan en dat aanpassingen in eigen beheer
getoetst moeten worden bij de Klasse.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat brengt het rapport onder de aandacht van het
klassenbureau en de Paris MOU en neemt de bevindingen mee in
toezichtprogamma’s op Nederlandse schepen en bij het toezicht op de klassenbureaus.

Het volledige onderzoek kunt u vinden via de volgende link:
http://www.ilent.nl/Images/Vollopen%20DC%20Merwestone_tcm334-318335.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen