zaterdag 16 november 2013

Aanvaring en omslaan van sleepboot FAIRPLAY 22 (Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Verkort persbericht:

Hoge snelheden kunnen een risico vormen voor sleepboten bij het tot stand brengen van sleepverbindingen. Dat blijkt uit het rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag heeft gepubliceerd naar aanleiding van het kapseizen van de sleepboot Fairplay 22 in november 2010. Bij dit ongeluk zijn twee bemanningsleden om het leven gekomen. De Fairplay 22 kwam op de Nieuwe Waterweg in aanvaring met een Roll-on Roll-off passagiersschip en is gekapseisd.  De relatief hoge snelheid waarmee op dat moment werd gevaren, heeft een cruciale rol gespeeld bij het ongeval. 

Het onderzoek naar het kapseizen van de Fairplay 22 toont aan dat een hoge snelheid (in vaktermen ‘snelheid door het water’) tijdens het tot stand brengen van sleepverbindingen met zeeschepen risico’s met zich brengt voor sleepboten. Hoe hoger de snelheid, hoe sterker de stromingspatronen van het water tussen en rond de schepen. Dit vergroot het risico op aanvaringen. Bovendien hebben de motoren van sleepboten meer restvermogen beschikbaar als er tijdens het tot stand brengen van de sleepverbinding langzamer wordt gevaren. Dit vergroot de mogelijkheden om uit een benarde situatie weg te komen. Het maken van een sleepverbinding is een manoeuvre waarbij de loods of kapitein van zeeschip en de kapitein van de sleepboot nauw samenwerken en goede afspraken moeten maken.


Het volledige onderzoek kunt u vinden via de volgende link:
http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/954/aanvaring-en-kapseizen-sleepboot-nieuwe-waterweg-te-hoek-van-holland-11-november-2010/fase/1158/snelheid-speelde-een-cruciale-rol-bij-kapseizen-sleepboot#fasen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen